حتماً می‌دانید که اسپیکر و بلندگو دستگاه‌هایی هستند که قابلیت انتشار و پخش صدا را دارند. در واقع هیچ یک از این دستگاه‌ها به تنهایی از خود صدا تولید نمی‌کنند بلکه صدای تولید شده را با فرکانس و حجم بلندتر و بالاتری پخش می‌کنند. به همین خاطر در فضاها و مکان‌های مختلف که نیاز به تولید صدا و پخش صدای بلندتر است از اسپیکر و بلندگو استفاده می‌کنند. کاربرد اسپیکر و بلندگو بسیار زیاد است و حوزه استفاده از آنها بسیار وسیع است.

حال ممکن است شما هم یکی از افرادی باشید که تصمیم به خرید اسپیکر و بلندگو دارید. قبل از هر چیز باید اسپیکر و بلندگو را به طور کامل بشناسید و تفاوت میان آنها را بدانید در این صورت خرید شما کاملاً رضایتمندانه و کاربردی خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است با خرید اشتباه مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر جهت خرید دیگر شوید یا بدون کاربرد و بدون استفاده در گوشه‌ای آن را رها کنید. توصیه ما این است که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا تفاوت بین اسپیکر و بلندگو را به طور واضح درک کنید.

چه تفاوتی بین اسپیکر و بلندگو وجود دارد؟

برخی افراد ممکن است تصور کنند که اسپیکر و بلندگو هر دو یک فعالیت را انجام می‌دهند و قابلیت‌های آنها مشابه است، تنها در نام با یکدیگر متفاوت هستند. اما کاملاً در اشتباهند زیرا تفاوت‌های بیشتری میان اسپیکر و بلندگو وجود دارد. هرچند که نقطه اشتراک و شباهت‌های بسیار زیادی نیز با یکدیگر دارند اما برای خرید و تشخیص این دو از یکدیگر بهتر است تفاوت‌های آنها را بدانید. سعی کردیم تفاوت و فرق اسپیکر و بلندگو را طبق موارد زیر بیان کنیم تا بهتر متوجه آنها شوید:

  • تفاوت بین اندازه اسپیکر و بلندگو

به طور کلی اندازه اسپیکر و بلندگوها با هم متفاوت است. بلندگوها اندازه بسیار بزرگ‌تری نسبت به اسپیکر دارند. معمولا اسپیکرها را در ابعاد کوچک و بزرگ تولید و روانه بازار می‌کنند اما ابعاد و اندازه بلندگوها خیلی بزرگتر از اسپیکر هستند به طوری که بلافاصله پس از دیدن شما می‌توانید تشخیص دهید که دستگاه مورد نظر اسپیکر است یا بلندگو. برخی افراد بر این باورند که اندازه و ابعاد اسپیکر را می‌توان سفارش داد و فرقی نمی‌کند که اسپیکر باشد یا بلندگو در هر صورت می‌توان آن را در ابعادی بزرگتر ثبت سفارش کرد، اما باید بدانید که اسپیکرها را از یک سایز و اندازه مشخصی بزرگتر تولید نمی‌کنند بنابراین طبیعی است که بلندگوها در ابعاد و اندازه‌های بسیار بزرگ تولید شوند.

  • تفاوت کاربرد و استفاده اسپیکر و بلندگو

یکی دیگر از نکاتی که به راحتی می‌توان از طریق آن تفاوت میان اسپیکر و بلندگو را متوجه شد، کاربرد و استفاده از اسپیکر و بلندگو است. در مواردی ممکن است اسپیکر استفاده شود اما در همان فضا استفاده از بلندگو نیازی نباشد و یا برعکس. اسپیکر معمولاً در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا در فضاهای کوچک نیاز به صدای بسیار بلند و گوش خراش نیست بلکه با وجود صدایی با حجم کمتر هم می‌توان نیاز را برطرف کرد. از بلندگوها در فضاهای بزرگتر استفاده می‌شود؛ چرا که فضاهای بزرگتر برای رساندن صدا به نقاط مختلف به حجم صدای بالاتری نیاز دارند. موارد استفاده از اسپیکر در فضای خانه و ماشین و همه فضاهای کوچکی است که نیاز به حجم صدای کمی دارند. استفاده از بلندگو در فضاهای بزرگ و مجالسی با جمعیت زیاد مثل تالار عروسی‌ها و سالن‌های سینما و تئاتر، نمایشگاه‌ها، سالن‌های کنسرت، سالن‌های مراسم عزاداری و مجتمع‌های تجاری و تفریحی و غیره… امکان‌پذیر است.

  • تفاوت میان حجم صدای تولیدی از اسپیکر و بلندگو

از روشن‌ترین و واضح‌ترین تفاوت‌ها میان اسپیکر و بلندگو در میزان و حجم صدایی است که این دو دستگاه منتشر می‌کنند. اسپیکرها قادرند صدایی با فرکانس معمولی و رو به بالا انتشار دهند. در واقع پهنای باند در اسپیکرها در حد و حدودی است که بیشتر از تلویزیون و تلفن همراه صدا را منتشر می‌کند اما از یک حد و مرزی تجاوز نخواهد کرد. در صورتی که میزان حجم صدای پخش شده از بلندگو بسیار بلندتر و وسیع‌تر است. یعنی پهنای باند و ارتعاش صدا از طریق بلندگوها بسیار بلندتر بوده و همین عامل اختلافی میان اسپیکر و بلندگو خواهد بود. به همین دلیل موقع خرید اسپیکر و بلندگو باید به این موضوع توجه داشته باشید که با نصب بلندگو در فضاهای مسکونی مثل ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها باعث سلب آرامش ساکنین نشوید. همچنین حواستان باشد که برای فضاهای وسیع و بزرگ هرگز اسپیکر خریداری نکنید چراکه شما در چنین فضاهایی نیاز به بلندگو دارید.

  • تفاوت بین منبع تغذیه اسپیکر و بلندگو

دستگاه‌های اسپیکر و بلندگو بدون وجود منبع تغذیه قادر به انتشار و پخش صدا نیستند؛ بنابراین باید از منبع تغذیه و چگونگی آن مطلع باشید تا بتوانید این شرایط را فراهم کنید. اسپیکرها در واقع منبع تغذیه باتری دارند یعنی برای اینکه بتوانند حجم مشخصی صدا را انتشار دهند نیازمند انرژی دریافتی از باتری هستند. این باتری‌ها ممکن است قابلیت شارژی و یا تعویض در مدتی مشخص داشته باشند که شما باید متناسب با آن عمل کنید یعنی در مواقع لزوم آن را شارژ یا تعویض نمایید. در مقابل بلندگوها هستند که منبع تغذیه آنها از برق است. پر واضح است که برای اینکه بلندگو بتواند صدای تولید شده را با فرکانس و حجم بالاتری منتشر کند نیازمند برق خواهد بود. باید اطمینان کسب کنید که بلندگو را در فضایی نصب نمایید که حتماً دارای برق کشی باشد، در این صورت بلندگو را به راحتی به کابل برق متصل کرده و آن را راه اندازی می‌کنید.

کلام آخر

با توجه به اطلاعات و مطالبی که در اختیارتان قرار گرفت اکنون دیگر تفاوت میان اسپیکر و بلندگو را می‌دانید. در این صورت هرگاه برای خرید اسپیکر یا خرید بلندگو اقدام کنید می‌توانید تصمیمی درست اتخاذ نمایید. بهتر است به هنگام خرید و بررسی تفاوت میان بلندگو و اسپیکر پارامترها و ملاک‌هایی مثل اندازه و ابعاد، محل کاربرد و استفاده، حجم صدای تولیدی و منبع تغذیه را مد نظر قرار دهید. در این صورت خرید شما رضایت بخش خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره و راهنمایی بهتر است از طریق شماره تماس زیر با پشتیبانان ما در ارتباط باشید.