حتماً تاکنون نام سیستم پیجینگ را شنیده‌اید یا انواع آن را در محیط‌های مختلف دیده‌اید که در واقع راهی ارتباطی برای رساندن صدا به گوشه و نقاط مختلف مجتمع‌های عمومی است. سیستم‌های پیجینگ انواع مختلفی دارند که برای محیط‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث سهولت ارتباط در مکان‌هایی می‌شوند که جمعیت بسیار زیاد است و به راحتی نمی‌توان فرد مورد نظر را پیدا کرد.

در واقع با گسترش جمعیت و پیشرفته شدن کشورها در زمینه ساخت مجتمع‌های مختلف در مواقعی یافتن برخی افراد در میان جمعیت سخت شده و بدین ترتیب می‌توان از سیستم پیجینگ برای یافتن یا ارتباط با آنها استفاده کرد. امروز هم در خدمت شما عزیزان هستیم تا سیستم پیجینگ را به شما معرفی کنیم و کاربرد، تجهیزات و اجزای آن را برای شما شرح دهیم. پس پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع سیستم پیجینگ

با کمی جستجو و تحقیق متوجه می‌شوید که سیستم پیجینگ سیستمی است که دارای اجزایی بوده که می‌توان به وسیله آن صدای بلندی تولید کرد و از طریق این صدا با افراد مورد نظر ارتباط برقرار نمود. اما باید این موضوع را نیز بدانید که سیستم پیجینگ انواع مختلفی دارد و به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

سیستم پیجینگ آنالوگ که از نمونه‌های قدیمی بوده نیازمند کابل کشی است. کابل کشی‌ها به صورت مسی زوجی بوده که نسبت به نمونه‌های جدید محدودیت‌هایی دارد. اما سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه نمونه‌های پیشرفته‌تری هستند. در واقع تغییرات و گسترش و نگهداری سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه بسیار راحت‌تر از نمونه‌های آنالوگ است. چرا که این سیستم‌ها کابل کشی ندارند و قطعا شما از پرداخت هزینه‌های کابل کشی در امان خواهید بود. اینکه کدام یک از این موارد را برای خرید و نصب انتخاب کنید بستگی به نظر و سلیقه‌ شما دارد.

تجهیزات و اجزای سیستم پیجینگ شامل چه مواردی می‌شود؟

همانطور که می‌دانید سیستم پیجینگ دارای تجهیزات و اجزای مختلفی است که باعث شده افراد بتوانند با استفاده از آن‌ها ارتباط درستی برقرار کرده و سیستم پیجینگ به کامل‌ترین حالت ممکن مورد استفاده قرار گیرد. تجهیزات سیستم پیجینگ به شرح زیر است:

  • بلندگوهای صوتی

بلندگوها یکی از اجزای مهم و کاربردی در سیستم پیجینگ محسوب می‌شوند که در سقف و انواع گوشه و کنار محیط نصب می‌شوند. بلندگوهای صوتی در واقع با رساندن صوت با صدای بلند به افراد آنها را از موضوعی آگاه می‌کنند. هرچند که بلندگوهای صوتی انواع مختلفی دارند و متناسب با محیط نصب می‌شود اما در برخی مواقع باید به صورت سقفی و توکار نصب شوند و در شرایط و محیط‌های دیگر به صورت‌های مختلف نصب خواهند شد. انواع بلندگوهای صوتی شامل بلندگوهای هورن، ستونی و دیواری می‌شود.

  • آمپلی فایر

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای سیستم‌های پیجینگ مربوط به آمپلی فایر می‌شود که وظیفه افزایش شدت صوت را به بلندگوها بر عهده دارد. اگر آمپلی فایر نباشد یا درست کار نکند صدا به بلندگوها نرسیده و پخش نخواهد شد. آمپلی فایرها با توجه به فواصل نصب بلندگوها دارای توان خروجی مختلفی هستند که باید به هنگام نصب این موضوع را مد نظر قرار دهید و با رعایت توان خروجی و نصب فاصله معین بلندگوها اقدام کرد.

  • میکروفون پیجینگ

میکروفون از دیگر اجزای سیستم‌های پیجینگ محسوب می‌شود که مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند در واقع با دریافت صوت و تبدیل آن به سیگنال‌های الکتریکی آن را تقویت نموده و به آمپلی فایر می‌فرستد تا در نهایت آمپلی فایر هم آن را تجزیه و تحلیل نموده و با شدت بیشتری به بلندگو منتقل کند. میکروفون‌ها معمولاً در اتاق یا مرکز کنترل قرار می‌گیرند تا در دسترس افرادی باشند که همواره پیج کردن افراد را انجام می‌دهند. همچنین می‌توان میکروفون را در محیط‌های دیگر هم نصب کرد البته که نصب میکروفون بستگی به قابلیت‌های آن نیز دارد. میکروفون‌ها نیز انواع مختلفی دارند که یک نمونه از آنها به عنوان میکروفون رومیزی شناخته شده که ثابت است و نمی‌توانید جایگاه آن را تغییر دهید.

  • کابل کشی

کابل کشی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها یا اجزای سیستم پیجینگ محسوب می‌شود چرا که بدون وجود آن هیچ یک از اجزا ارتباطی با هم نخواهند داشت. کابل کشی سیستم پیجینگ باید به صورتی انجام شود که کمترین میزان کابل مورد نیاز باشد. همه اجزای سیستم پیجینگ از جمله میکروفون، آمپلی فایر و بلندگوها از طریق کابل کشی به هم متصل می‌شوند پس نباید فاصله آنها نسبت به یکدیگر زیاد باشد.

کاربرد سیستم پیجینگ چیست؟

اکنون که دیگر با اجزا و تجهیزات سیستم پیجینگ آشنا شدید و می‌دانید که چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود، حال دیگر باید بدانید که کاربرد این سیستم در چه مکان‌هایی است. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که نیاز به نصب و استفاده از سیستم پیجینگ دارید پس موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  1. یکی از مهمترین کاربردهای سیستم پیجینگ در ساختمان‌ها و مراکز اداری است.
  2. مراکز خرید و فروشگاه‌ها از دیگر موارد استفاده از سیستم پیجینگ محسوب می‌شود.
  3. معمولاً در موزه‌ها از سیستم پیجینگ استفاده می‌کنند.
  4. از پرکاربردترین سیستم‌های پیجینگ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.
  5. فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها از دیگر مراکز استفاده کننده از سیستم پیجینگ هستند.
  6. در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی از سیستم پیجینگ استفاده می‌کنند.
  7. دانشگاه‌ها و مدارس، نمایشگاه‌ها و هتل‌ها و مراکز اقامتی، مراکز نظامی از دیگر مراکز استفاده از سیستم پیجینگ به حساب می‌آیند.

در این مراکز ممکن است نیاز به پیج کردن افراد خاص باشد یا ممکن است برخی افراد در این مراکز فرزندان خود را گم کنند یا لازم باشد به آنها هشداری داده شود در هر صورت سیستم پیجینگ در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و بهترین سیستم محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت اکنون دیگر می‌دانید که سیستم پیجینگ چیست. در واقع این سیستم برای رساندن صدا و ارتباط با افراد دیگر در یک جمعیت زیاد و مرکز عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های پیجینگ کاربردهای بسیاری دارند که در این مطلب به همه آنها اشاره شد هرچند که این سیستم‌ها اجزای مختلفی نیز دارند که در نصب و راه‌اندازی مورد توجه قرار می‌گیرند. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر در رابطه با سیستم پیجینگ با ما در ارتباط باشید.