یکی از مهمترین چالش‌هایی که برای ساخت برنامه‌های زنده و حتی ساخت برنامه‌های دیگر در استودیوها ایجاد می‌شود مربوط به اصول قرار دادن بلندگو و میکروفون است؛ زیرا کیفیت صدا را افزایش یا کاهش داده بنابراین می‌تواند سبب ساخت یک برنامه خوب یا بد شود. از این رو مهم است که میکروفون و بلندگو در چه زاویه و فاصله‌ای قرار گیرند تا صدا به بهترین نحو ممکن منتقل شده و با کیفیت و وضوح عالی شنیده شود.

بدون شک شما هم علاقمند به تماشای برنامه با صدای ناهماهنگ و نامناسب نخواهید بود. مثلاً اگر برنامه مورد علاقه شما صدای کم یا بسیار زیاد داشته باشد کم کم اذیت می‌شوید و ممکن است به طور کامل شبکه را تغییر داده یا محل سناریو یا کنسرت را ترک کنید. بنابراین باید در این زمینه دقت بیشتری به خرج دهید. ما اینجا هستیم تا اصول قرار گرفتن بلندگو و میکروفون را با جزئیات بیشتر خدمتتان ارائه دهیم. پس پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را هرگز از دست ندهید.

بهترین موقعیت برای قرارگیری میکروفون

میکروفون دقیقاً دستگاهی است که صدای مخاطب را ریافت کرده و به بلندگو می‌دهد تا در ارتعاش بیشتری به گوش برساند. از این رو باید در جایگاه مناسب و درست قرار بگیرد تا بتواند صدای دریافتی با کیفیت بهتری داشته باشد. ترفندها و نکاتی که باعث می‌شوند قرارگیری میکروفون بهتر انجام گیرد به شرح زیر هستند:

  • امتحان مکان‌های مختلف

یکی از مهمترین مواردی که باعث می‌شود شما جایگاه دقیق و درست میکروفون را تشخیص داده و آن را نصب کنید امتحان کردن مکان‌های مختلف است سعی کنید در مکان و موقعیت‌های مختلف میکروفون را قرار داده و صدای مورد نظر را ضبط و مجدداً پخش کنید تا ببینید بدون تغییر ولوم صدا و EQ سیستم صدا چگونه به نظر می‌رسد. اگر صدا همراه با نویز، خش خش یا هر مشکل دیگری است باید فوراً به تعویض مکان اقدام کنید و جایگاه مورد نظر را تغییر دهید.

  • گوش کردن به صداها با هدفون

یکی دیگر از راهکارهایی که برای قرارگیری درست میکروفون به شدت پیشنهاد می‌شود این است که ابتدا میکروفون را نصب کرده سپس به صدای منتشر شده با هدفون گوش دهید تا متوجه ارتعاش و فاصله دقیق صدا شوید. در این صورت تشخیص فاصله درست برای قرار دادن میکروفون مشخص می‌شود همچنین می‌توانید در محلی که دو یا سه میکروفون قرار داده‌اید میزان فاصله و حد و حدود آن را مشخص کنید. این فاصله در واقع زمانی که برای قرارگیری میکروفون در کنار یک ساز در نظر گرفته می‌شود متفاوت است از این رو به این نکته نیز باید توجه داشته باشید.

  • شناسایی زاویه پذیرش میکروفون و مکان مطبوع برای آن

به این موضوع توجه داشته باشید که زاویه قرارگیری میکروفون باید متناسب با صدایی که قرار است منتشر شود باشد. مثلاً اگر میکروفون را در زاویه مشخصی از یک ساز زهی قرار می‌دهید؛ باید به این موضوع توجه داشته باشید که در صحنه اجرای زنده شما ممکن است صداهای دیگری هم وجود داشته باشند که شما می‌توانید این صداها را به طور کامل کاور کرده و زاویه میکروفون را قرار دهید که تنها صدای مورد نظر منتشر شود. منظور از مکان مطبوع نیز قسمتی است که میکروفون را نگه می‌دارید. مثلاً یک گیتار برای انتشار صدا به میکروفون نیاز دارد که اگر آن را در قسمت انتهایی گیتار قرار دهید نسبت به قرار دادن میکروفون در قسمت ابتدایی آن صدای متفاوت خواهد داشت.

نحوه قرارگیری بلندگو و تشخیص بهترین موقعیت برای آن

به همان اندازه که قرار گرفتن میکروفون در برنامه‌های مختلف مثل سناریوها، کنسرت‌ها و دیگر برنامه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، از اصول قرار دادن بلندگو در چنین مکان‌هایی نمی‌توان غافل شد چرا که بلندگوها هستند که صدا را در تن بالاتری به گوش می‌رسانند. به همین دلیل باید بدانید که دقیقاً بلندگوها را در کجا و در چه زاویه‌ای قرار دهید تا صدا به بهترین نحو ممکن به گوش تمام حضار در سالن برسد. در این زمینه می‌توانید به ترفندهای زیر توجه کنید:

  • از گوشه‌ها برای قرار دادن بلندگو استفاده نکنید

اگر در سالن مورد نظر تنها از یک بلندگو استفاده می‌کنید قرار دادن آن در گوشه سالن کاری بسیار اشتباه به نظر می‌رسد؛ چرا که دیگر حضار صدای آن را نمی‌شنوند و در یک قسمت بیس صدا بیشتر از قسمت‌های دیگر خواهد بود. فاصله کانونی برای قرارگیری بلندگو در قسمت مرکزی سالن است؛ چرا که شما از یک بلندگو استفاده می‌کنید. در صورت بودن بلندگوهای بیشتر می‌توانید آن را به تعداد گوشه‌های مورد نظر انتخاب نموده و قرار دهید.

  • قرار ندادن بلندگوها در کنار دیوار

به همان میزان که قرار گرفتن بلندگوها در گوشه توصیه نمی‌شود، باید از قرار دادن بلندگو در کنار دیوار نیز بپرهیزید؛ چرا که این کار باعث ایجاد صدای اغراق آمیز شده و می‌تواند به طور کلی بیس آن را تغییر دهد. اما در این زمینه می‌توانید از بلندگوهای متنوع با کارایی متفاوت استفاده کنید. برای مثال استفاده از بلندگوهای سقفی می‌تواند این مشکل را به طور کامل برطرف نماید.

  • سنجیدن محل قرارگیری بلندگو

از بهترین کارهایی که می‌توان در زمینه قرارگیری بلندگوها در یک سالن جهت اجرای زنده یا هر تدارکات دیگری به کار گرفت، این است که بلندگوها را در محل مورد نظر قرار داده و صدا را در ارتعاش و بیس مشخص شده پخش کنید. سپس خودتان و افرادتان را در محل‌ها و موقعیت‌های مختلف در فاصله‌های مشخص شده از بلندگو قرار دهید تا متوجه کیفیت آن شوید. در این صورت هرگونه مشکل به صورت واضح قابل مشاهده خواهد بود و می‌توانید آن را با تغییر جایگاه بلندگو رفع کنید.

با استفاده از موارد و ترفندهای گفته شده می‌توانید به راحتی اصول قرار دادن بلندگو و میکروفون را آموخته و به اجرا درآورید. توجه داشته باشید که استفاده از سیستم صوتی تورها و پرتابل برند BOSE می‌تواند تمام انتظار شما از پخش و انتشار صدای با کیفیت را برآورده سازد. در واقع سیستم‌های صوتی انواع مختلفی دارند که انتخاب از میان آنها بسیار سخت است؛ اما با توجه به کیفیت و رضایتی که در طول سالیان متعدد از برند BOSE به گوش می‌رسد با خیال راحت می‌توان از آن استفاده کرد.