ممکن است تا به حال شما هم نام پروسسور را شنیده باشید در واقع تنها کسانی می‌دانند پروسسور چیست که با سیستم‌های صوتی خودرو سر و کار دارند. پروسسور در واقع یک نوع دستگاه است که می‌تواند صدا را به صورت‌های مختلف تغییر دهد و آنچه که شما می‌خواهید را به گوشتان برساند. یعنی پروسسور یک پردازش کننده صدا بوده و با تجزیه آن، تغییرات کلی را اعمال می‌کند.

حال ممکن است شما هم یکی از افرادی باشید که علاقمند به استفاده از پروسسور هستید و می‌خواهید میزان صدای پخش شده از بلندگوی خودرو را افزایش یا کاهش داده یا به سمت و سوی دیگر هدایت کنید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اطلاعات بیشتری در مورد پروسسور در اختیارتان قرار دهیم، پس ادامه این مطلب را از دست ندهید چرا که حاوی مطالب و اطلاعاتی است که ممکن است به کارتان آید.

اجزای تشکیل دهنده پرسسور به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد پروسسور دستگاهی است که قابلیت تجزیه و پردازش و در نهایت تغییر صدا را دارد بنابراین می‌توان با وجود آن صدا را به اشکال مختلف درآورد و آن را مجدداً گوش داد. اما این موضوع را نیز باید بدانید که پروسسور از اجزای مختلفی تشکیل شده که باعث ایجاد چنین قابلیت و مزایایی بوده است. در ادامه به اجزای تشکیل دهنده پروسسور می‌پردازیم:

  • بخش تنظیمات صدا

یکی از مهمترین اجزای پروسسور بخش تنظیمات است که با استفاده از آن می‌توان صدای خروجی را به حالت‌های دیگر تنظیم نموده و با ذخیره آنها صدا را به نحوی دیگر به گوش رساند. تنظیمات صدا در پروسسور به این صورت است که شما می‌توانید با کم و زیاد کردن میزان بم آن پیش روید. همچنین امکان خروج صدا از دو خروجی را ممکن خواهید کرد. تنظیمات صدا در پروسسور این امکان را می‌دهد که ابتدا شما صدای واضح را بشنوید و بعد تغییرات ممکن را بر روی آن اعمال کنید. بخش تنظیمات پروسسور دارای حافظه بوده بنابراین ذخیره سازی در آن ساده‌تر می‌شود و می‌توانید تنظیمات انجام شده را برای مدتی ذخیره کنید و برای موسیقی‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

  • بخش ورودی پروسسور

بخش دیگری از پروسسور را به عنوان بخش ورودی می‌شناسند این بخش در واقع اتصال هر سیستم یا عاملی که باعث پخش صدا می‌شود را شامل شده و انواع مختلفی دارد. در ادامه به هر یک از ورودی‌های پروسسور به صورت مجزا و کامل اشاره می‌کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ورودی rca

ورودی RCA یک نوع ورودی در پروسسور است که باعث می‌شود صدا با وضوح بهتر و میزان بلندتری به گوش برسد. پروسسورهای ارزان قیمت دارای دو جایگاه ورودی برای RCA هستند این در حالیست که ورودی صدا برای دستگاه‌های گران قیمت‌تر پروسسور بیشتر بوده و این قابلیت را برای تجهیزات سیستم صوتی بزرگتر در مکان‌های وسیع امکان‌پذیر کرده است. در واقع با وجود این ورودی می‌توانید صدای بدون نویز را بشنوید و از آن لذت ببرید.

  • ورودی دیجیتال

ورودی دیجیتال در واقع نوع دیگری از ورودی پروسسور به حساب می‌آید که می‌تواند کیفیت و قدرت صدا را افزایش داده و آن را به بهترین حالت به اشتراک بگذارد. شناخته شده‌ترین نوع ورودی دیجیتال را به عنوان ورودی اپتیکال می‌شناسند. این ورودی در پروسسورهای معمولی یکی بوده و در پروسسور هایی که قیمت بالاتری دارند دو تا خواهد بود. با وجود ورودی اپتیکال شما صدایی واضح و شفاف و پرقدرت، بدون نویز را خواهید شنید.

  • ورودی usb

احتمالاً شما هم تاکنون نام ورودی usb را شنیده‌اید و می‌دانید که چقدر کاربردی و مهم است. با وجود ورودی usb دستگاه می‌تواند ورود usb و محتویات آن را که ذخیره شده است به طور کامل پردازش کرده و با وضوح و شفافیت بیشتری به گوش برساند.

  • ورودی AUX

احتمالاً در میان نام همه ورودی‌های پروسسور نام ورودی aux را نیز شنیده‌اید. این نوع ورودی در پروسسورهای جدید به طور کامل حذف شده است اما هنوز در پروسسورهای قدیمی وجود دارد که در واقع درگاهی برای اتصال تلفن‌های همراه به حساب می‌آید و می‌توان از طریق آن صداهای ذخیره شده در تلفن همراه را با تغییر و پردازش جدید به گوش رساند.

  • ورودی درگاه بی سیم

ورودی درگاه بیسیم را همه می‌شناسند چرا که در موارد مختلفی با آن سر و کار دارند ورودی درگاه بیسیم اتصال انواع تلفن همراه و غیره را بدون وجود سیم به پروسسور امکان‌پذیر می‌سازد. درگاه بیسیم مانند وای فای و بلوتوث بوده که اتصال را برقرار می‌کند اما باید توجه داشته باشید که با فاصله زیاد دستگاه مورد نظر از پروسسور ارتباط قطع خواهد شد.

  • بخش خروجی پرسسور

پروسسورها یک بخش دیگر به نام بخش خروجی دارند که این بخش نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده و با خروج صدا و پخش آن همراه خواهد بود. از جمله خروجی‌هایی که برای پروسسور بسیار پرکاربرد بوده و در همه پروسسورها نیز وجود دارد مربوط به خروجی rca است این خروجی سه جفت بوده که در مواردی هم با وجود ۱۳ خروجی تکمیل شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

در نهایت خروجی دیگر مربوط به خروجی بلندگو می‌شود که تنها زمانی می‌توانید از خروجی بلندگو استفاده کنید که بر روی پروسسور شما دستگاه آمپلی فایر نصب باشد. حتماً می‌دانید که آمپلی فایر دستگاهی است که صدا را با وضوح و قدرت بیشتری تقویت نموده و آن را بهبود می‌بخشد پس وجود آن برای بلندگوها می‌تواند بهبود دهنده باشد و مانع پارگی آنها شود.

پس به راحتی می‌توانید پروسسور مورد نظر را از طریق ورودی‌ها به کار بگیرید یعنی موسیقی مورد نظر را با ورودی پروسسور اتصال داده سپس آن را تغییر داده و در بخش تنظیمات پردازش کنید. در نهایت آن را از طریق خروجی منتشر کرده و به گوش اطرافیان برسانید.

نتیجه‌گیری

با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت اکنون دیگر می‌دانید که پروسسور چیست این دستگاه با اتصال به سیستم صوتی صدای خروجی را به طور کامل پردازش کرده و قابلیت تغییر بر روی آن را امکان‌پذیر می‌کند یعنی شما می‌توانید صدای خروجی را بم تر، بلندتر یا کوتاه‌تر کنید. اینکه قرار است چه تغییراتی بر روی صدای خروجی ایجاد شود بستگی به سلیقه شما دارد در هر صورت برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با ما در ارتباط باشید.