حتماً با بلندگوها آشنایی دارید و می‌دانید که وظیفه آنها پخش و انتشار صدا با ارتعاش بلندتر است؛ به طوری که هر چقدر جمعیت در یک محیط بیشتر باشد بلندگوها باید صدای بلندتری را پخش کنند تا به گوش افراد برسد. نکته مهم و جالب توجه این است که بلندگوها از گذشته به عنوان بلندگوی شیپوری شناخته می‌شد که در واقع ما به آنها آنالوگ هم می‌گوییم اما با پیشرفت علم و تکنولوژی فناوری به سراغ بلندگوها نیز رفت و باعث تحول در دنیای ساخت بلندگو نیز شد. از پیشرفته‌ترین بلندگوهای موجود در بازار به عنوان بلندگوهای تحت شبکه یاد می‌شود. امروز قصد داریم تفاوت دو بلندگوی شیپوری و تحت شبکه را خدمتتان ارائه دهیم و چهار مزیت مهم در این باره را ذکر کنیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بلندگوهای شیپوری آنالوگ چه تفاوتی با بلندگوهای تحت شبکه دارند؟

ممکن است شما برای پخش موسیقی در مکانی بزرگ یا کوچک و یا جهت سخنرانی و به گوش رساندن صدای خودتان به دیگران نیازمند وجود بلندگوهای مختلف باشید؛ از این رو باید حتماً تفاوت میان بلندگوهای شیپوری و تحت شبکه را بدانید تا تصمیم گیری برایتان آسان شود و انتخاب و خریدی رضایت بخش را تجربه کنید. مواردی که در زیر می‌بینید تفاوت‌های بلندگو شیپوری آنالوگ و تحت شبکه است که طی ۴ مزیت مهم عنوان شده است:

  • مدیریت و کنترل صدا

یکی از تفاوت‌های بزرگ بلندگوهای شیپوری آنالوگ با بلندگوهای تحت شبکه در کنترل و مدیریت صدا است. در واقع بلندگوهای شیپوری آنالوگ به خاطر اینکه قدیمی‌تر هستند تنظیم و کنترل صدا در آنها به صورت مکانیکی بوده و با وجود امکانات کمی که دارند قابل مدیریت خواهند بود. به عنوان مثال اگر شما بخواهید ولوم صدا را در بلندگوهای شیپوری کاهش یا افزایش دهید باید از طریق دکمه‌ها و عوامل مکانیکی که برای تنظیم قرار داده شده اقدام کنید.

اما در بلندگوهای تحت شبکه به خاطر پیشرفته‌تر بودن کنترل و مدیریت صدا خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. نرم‌افزارها و پنل‌های مدیریت وب در بلندگوهای تحت شبکه کمک می‌کنند که تسلط بیشتری بر تنظیماتی که قرار است بر روی صدا اعمال کنید داشته باشید. بنابراین می‌توان گفت کنترل و تنظیم صدای بلندگوهای تحت شبکه با جزئیات بیشتر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

  • نوع اتصال

برقراری اتصالات در واقع عمل انتقال صدا را راحت می‌کند و بدون این مورد امکان انتقال صدا وجود نخواهد داشت. طبیعی است که بلندگوها از طرق مختلف اتصالات را برقرار کنند اما اینکه هر یک از بلندگوهای شیپوری آنالوگ و تحت شبکه از چه طریقی اتصال می‌یابند از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان باید بدانید که بلندگوهای شیپوری آنالوگ به خاطر قدیمی‌تر بودن از طریق سیم‌ها یا کابل COAX اتصال می‌یابند و از این طریق صدا را انتشار می‌دهند.

اما با توجه به اینکه بلندگوهای تحت شبکه تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته‌اند می‌توان فهمید که اتصال آنها از طریق سیم و کابل‌ها نخواهد بود بلکه اتصال به سیستم‌های مختلف و برقراری ارتباط میان بلندگوهای تحت شبکه و سیستم‌های مدیریت صوتی تنها از طریق اینترنت و وای فای انجام می‌شود. قطعاً در این صورت برقراری ارتباط با کیفیت بهتری رخ خواهد داد و می‌توان اتصال را انعطاف پذیرتر و با کیفیت بهتر بهبود بخشید.

  • کیفیت صدا

حتماً می‌دانید که کیفیت صدا یکی از پارامترهای مهم به هنگام انتخاب بلندگو به نظر می‌رسد؛ از این رو افراد سعی می‌کنند بلندگوهایی را انتخاب کنند که صدای آنها را شیوا و رستا به گوش همه می‌رساند. اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که بلندگوهای شیپوری آنالوگ با توجه به قدیمی‌تر بودن صدا را با وضوح کمتری به گوش می‌رسانند و این موضوع به خاطر استانداردهای پایین در ساخت بلندگوهای شیپوری است. اگر انتظارات زیادی از پخش صدا و وضوح آن ندارید بلندگوهای شیپوری آنالوگ انتخاب خوب و درستی به نظر می‌رسند.

در مقابل بلندگوهای تحت شبکه وجود دارند که دارای کیفیت صدای فوق العاده عالی هستند چرا که استانداردهای ساخت و تولید در این نوع بلندگوها به طور کامل رعایت شده؛ از این رو توانایی و قابلیت بالایی در تولید صدا دارند. بلندگوهای تحت شبکه تجربه جدید از شنیدن صدا را برای مخاطب فراهم می‌کنند. این تکنولوژی به تکنولوژی های فای یا صدای فضایی شهرت دارد که باعث بهبود ارتعاش صدا در محیط و فضا می‌شود.

  • انعطاف پذیری بلندگوی آنالوگ و تحت شبکه

زمانی که از انعطاف پذیری صحبت می‌شود منظور نوع اتصال و تنظیماتی است که بلندگو می‌تواند بپذیرد. به طور کلی شما پس از نصب و راه‌اندازی بلندگو ممکن است مجدداً پس از گذشت چند ساعت، چند روز یا هر چند مدت یک بار نیازمند ایجاد تغییرات در آن باشید. نکته مهم در این باره چگونگی کنترل و انعطاف پذیری بلندگو خواهد بود. بلندگوهای آنالوگ شیپوری به خاطر قدیمی‌تر بودن امکان انعطاف پذیری کمتری دارند از این رو با ایجاد هرگونه تغییرات باید نحوه اتصال و تنظیمات بلندگوی شیپوری آنالوگ را نیز تغییر دهید. این موضوع تاثیر مستقیم و منفی بر روی سرعت عمل و بهره وری شما از بلندگو خواهد گذاشت.

در مقابل این امر بلندگوهای تحت شبکه وجود دارند که انعطاف پذیری فوق العاده‌ای با تنظیمات و اتصالات برقرار خواهند نمود در این صورت شما با وجود هرگونه تغییرات می‌توانید بلندگوهای تحت شبکه را با انواع سیستم‌ها و دستگاه‌ها متصل کنید بدون اینکه تغییراتی در جایگاه بلندگو ایجاد نمایید. تنظیمات از راه دور و به صورت آنلاین بهره‌وری از بلندگوهای تحت شبکه را فراهم آورده است.

کلام پایانی

با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت می‌دانید که بلندگوها یکی از پرکاربردترین دستگاه‌هایی هستند که نه تنها در محیط‌های شلوغ بلکه در محیط‌های خصوصی و خلوت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مواردی مهم است که از چه نوع بلندگویی استفاده کنید تا بهره‌وری بیشتری از انتشار صدا و به گوش رساندن آن داشته باشید. در این مطلب به تفاوت بلندگوی شیپوری آنالوگ و تحت شبکه پرداختیم تا بتوانید انتخابی درست و خریدی هوشمندانه را تجربه کنید. ۴ مزیت مهم که باعث ترجیح دادن بلندگوی تحت شبکه نسبت به بلندگوی شیپوری آنالوگ می‌شود را مورد بررسی دادیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین و کارشناسان ما در این زمینه در ارتباط باشید.