همانطور که می‌دانید سیستم مانیتورینگ سیستمی جامع و کامل است که به کمک انواع کسب و کارها و شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف آمده تا بتواند از خطرات غیر قابل پیش بینی و اتفاقات مختلف جلوگیری کرده یا افراد را آگاه کند. سیستم‌های مانیتورینگ از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که همگی در راستای آگاهسازی و اطلاع به افراد کار می‌کنند. هرگونه خرابی و ایجاد مشکل در مجموعه و تاسیسات به مدیران و افراد خاص اطلاع داده می‌شود. با وجود سیستم مانیتورینگ هیچ چیز از چشم کارفرمایان پوشیده نخواهد ماند و کنترل و نظارتی عمیق و تخصصی رخ خواهد داد. اکنون اگر شما هم می‌خواهید در رابطه با سیستم مانیتورینگ و کاربردهای آن اطلاعات بیشتری به دست آورید تا انتهای این مطلب با ما بمانید.

سیستم مانیتورینگ چه کاربردی دارد؟

اگر به دنبال این هستید که از سیستم مانیتورینگ برای محل کار استفاده کنید باید حتماً کاربردهای آن را بدانید. تنها در این صورت می‌توانید استفاده بهینه و متناسب با شرایط و موقعیت داشته باشید. سیستم‌های مانیتورینگ انواع مختلفی دارند و به صورت گسترده یا محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند اینکه شما از کدام نوع و با چه شرایطی استفاده کنید بستگی به کسب و کار و کاربردتان دارد. در ادامه کاربردهای سیستم مانیتورینگ را خدمتتان ارائه نموده‌ایم:

  • جلوگیری از وقوع حادثه و اتفاقات مختلف

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیستم مانیتورینگ جلوگیری از وقوع حادثه و اتفاقات مختلف در انبارها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف است. علاوه بر این مکان‌ها احتمالاً شما از سیستم مانیتورینگ در مکان‌های دیگری نیز استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر در هر یک از این محل‌ها آتش سوزی رخ دهد، سیستم مانیتورینگ بلافاصله با پخش صدا و هشدار یا تماس با شماره پیش فرض افراد مختلف یا پیامکی و ایمیل به شما اطلاعات لازم را خواهد داد. در این صورت شما می‌توانید بلافاصله با مهار آتش سوزی از احتراق قسمت‌های مختلف نیز جلوگیری کنید و از پیشرفت آتش سوزی و اتفاقات جبران ناپذیر دیگر جلوگیری به عمل آورید.

  • صرفه جویی در زمان و هزینه

کاربرد دیگر سیستم مانیتورینگ در صرفه‌جویی از زمان است، به این معنا که شما بلافاصله به وجود اتفاقات مختلف در قسمت‌های مختلف سازمان خود پی می‌برید و دیگر لازم نیست زمان خود را صرف سرکشی و نظارت به قسمت‌های مختلف مجموعه خود کنید. از این رو در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌شود زیرا دیگر لزومی به قرار دادن افراد و نگهبانان مختلف در گوشه و کنار سازمان نخواهید داشت. چنین مواردی صرفه‌جویی در زمان و هزینه را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ از این رو می‌توان گفت سیستم مانیتورینگ که به طور کامل هوشمند سازی را در سراسر مجموعه و محل کار شما ایجاد کرده کنترل و مدیریتی جامع و کامل در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • مدیریت و کنترل عملکرد سیستم‌ها

از طریق سیستم مانیتورینگ به سرعت می‌توانید به وجود هرگونه مشکل در سیستم‌های مختلف پی ببرید. به عنوان مثال هوشمند سازی سیستم مانیتورینگ به صورتی است که می‌تواند به وجود مشکل در قسمت‌های مختلف پی ببرد. یعنی اگر کامپیوترها یا سیستم‌های امنیتی شرکت خراب باشند بلافاصله به شما اطلاع داده می‌شود تا در صورت بروز مشکل آن را برطرف کنید. تعمیر کردن سیستم‌های مختلف به زمان نیاز دارد از این رو اگر شما زودتر به وجود خرابی و اختلال در آنها پی ببرید، بهره‌وری و بازیابی در سیستم افزایش یافته و به طور کلی راندمان شما بهبود می‌یابد.

  • جلوگیری از اختلال در سرورهای مختلف سازمان

برخی مشاغل و مجموعه‌هایی که در زمینه آنلاین فعالیت می‌کنند دارای سرورهای خصوصی هستند که مدیریت و کنترل آنها کار ساده‌ای نیست. گذشته از این موضوع همواره در کشور اختلالات اینترنتی به وجود می‌آید که می‌تواند بر روی سرورها اثر گذاشته و خرید و دسترسی مشتریان به سایت‌های آنلاین را مختل کند. استفاده از سیستم مانیتورینگ می‌تواند به طور کامل این مشکل را برطرف کند، یعنی از بین برنده اختلال و نویز یا پارازیت بر روی سرورهای مختلف خواهد بود. شما باید درخواست هوشمندسازی سیستم خود را داشته باشید تا در نهایت با بروز هرگونه مشکل در این زمینه قابل پیش‌بینی و کنترل باشد یا در صورت بروز بتوان آن را رفع نمود.

مزایای سیستم هوشمندسازی مانیتورینگ چیست؟

سیستم مانیتورینگ دارای مزایای ویژه‌ای است که باعث شده آگاه‌سازی افراد را از طریق این مزایا بهبود بخشد. از مهمترین مزایای سیستم هوشمند سازی مانیتورینگ نحوه آگاه‌سازی افراد است یعنی افراد به وجود اتفاقات مختلف از طرق متفاوت با خبر می‌شوند. سیستم مانیتورینگ به صورت هوشمند برای شماره و اپراتورهایی که در هنگام تنظیم آن وارد کرده‌اید نوتیفیکیشن‌های پیامک، ایمیل و هشدار را ارسال می‌کند. از دیگر مزایای این سیستم می‌توان به آگاهسازی در زمان واقعی اشاره کرد یعنی امکان ندارد که اتفاقی در سازمان و سیستم شما رخ دهد و شما یک ساعت یا چندین ساعت بعد مطلع شوید. این نوع سیستم هوشمند بوده و بدون تاخیر عمل می‌کند از این رو شما بلافاصله و فوراً از اتفاق و محل آن مطلع خواهید شد.

نکته جالب توجه در رابطه با سیستم مانیتورینگ نحوه تنظیم آن جهت تهیه گزارش و ارائه داده‌ها است. هرگاه اتفاقی در بخش‌های مختلف سازمان رخ دهد سیستم مانیتورینگ می‌تواند داده‌های لازم را جمع آوری و دسته‌بندی کند و در نهایت به کارکنان شرکت گزارش کند در این صورت افراد در جریان همه اتفاقات قرار خواهند گرفت. اگر سازمان پروتکل‌های تعریفی خود را بر سیستم هوشمند سازی مانیتورینگ اعمال کند، در صورت وقوع حوادث بلافاصله صدای آژیر را خواهید شنید. حتی ممکن است سیستم هشدار به نحوی دیگر افراد را مطلع سازد که این راه‌ها مربوط به نحوه تنظیم سیستم مانیتورینگ خواهد بود.

نتیجه نهایی

با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، سیستم مانیتورینگ در واقع سیستم هوشمندسازی شده‌ای است که در قسمت‌های مختلف یک سازمان یا شرکت نصب شده و اطلاعات کاملی را در اختیار کارفرمایان و افراد مختلف شرکت قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که هرگونه اتفاق در سازمان قابل کنترل و مدیریت خواهد بود؛ زیرا سیستم مانیتورینگ با ایجاد هرگونه نقص و اختلال در بخش‌های مختلف سازمان داده‌ها و گزارش‌هایی را تهیه نموده و به کارکنان ارائه می‌دهد. همچنین هشدارها و نحوه آگاه‌سازی افراد را از طریق این سیستم می‌توان تنظیم کرد. شما نیز می‌توانید از سیستم مانیتورینگ در محل کار خود استفاده کنید.